Descripció d'un animal


TREBALLAM LA DESCRIPCIÓ D'ANIMALS


JA SABEM QUE:

  • Descriure és explicar com és una persona, animal, objecte, imatge, lloc,...
  • Per dir “com és” utilitzam adjectius.
  • No ha de ser una llista. Hem d'utilitzar connectors i signes de puntuació.
  • Pot tenir comparacions.
  • No es descriu només el físic, també el caràcter.


Feim un primer esborrany i, després l'analitzam.

Dificultats a l'hora d'escriure
Què puc fer...
1. Ordenar el text a la primera.
No estava segura de l'ordre.



2. No sabia quines coses posar.
Manca d'informació.





3. Decidir l'animal que havia de d'escriure.



4. Massa poc temps.


5. Vocabulari en català.

6. Repeticions de paraules.





7. Dificultats
d'ortografia (a i e).






8. Pensava que ho hauria de llegir i la vergonya m'ha posat nerviós i no m'he concentrat.
No llegesc el que està escrit. Invent paraules. Pensava una cosa i n'escrivia una altra. 
Me despist i me pos nerviosa.
M'he botat paraules llegint perquè me preocupava que s'enriguessin de jo .



9. He deixat frases sense acabar. 


10. Dificultats de puntuació- comes i punt i apart- .


11. Dificultat en l'ús de connectors. 




12.No sabia quins adjectius utilitzar. 
















1. Fer un guió/esquema
de les idees.(Antònia Mª)
Pensar l'estructura (les parts) del text.(Antònia Mª)

2. Fer una pluja d'idees (Mª José).
Cercar informació a internet, llibres... (Mª Antònia)
Tenir dibuixos i fotografies. (Antònia i Isabel)

3.Pensar- ho un poc més.
Pensar un animal que mos agrada o que coneixem més informació.(Antònia Mª i Antònia)

4. Aprofitar el temps.Concentrar-se. (Marta i MªAntònia)

5. Cercar al diccionari. (Marta)

6. Utilitzar connectors. (Pau) Revisar el text.(Antònia)
Per no repetir connectors (per exemple i), utilitzar signes de puntuació. (Adrián)

7. Cercar al diccionari. (Marta) 
Posar l'article davant per saber si és masculí o femení.(Antònia Mª)
Explicar-ho, estudiar-ho i fer activitats. (MªJosé i Antònia Mª)


8. Practicar llegir en veu alta (Isabel), també els propis escrits.
Llegir pensant que no hi ha ningú (Marta). 
Pensar que tots som companys (Adrián). 
Donar suport a les persones que tenen vergonya i animar-los (Miquel).
Posar-nos en el lloc dels altres (MªJosé). 
Ens comprometem a respectar els companys.

9. Revisar el text. (Aina)

10.  Explicar-ho, estudiar-ho i fer activitats, cercar-ho als llibres. (Mª José, Antònia Mª i Aina)

11. Fer una llista de connectors (Marta). Assenyalar els que ja hem utilitzat per no repetir (Antònia Mª).
Dur la llista de connectors de quart.

12. Pensar el substantiu que has posat i mirar quin adjectiu li va bé. (Adrián i Roberto)
Cercar els adjectius al llibre de llengua catalana i estudiar-ho. (Marta)
Cercar models de descripcions i trobar els adjectius.(Alba)
Tenir dibuixos i fotografies (Antònia i Isabel).
Tenir llistats d'adjectius.

Partint de l'anàlisi del primer esborrany, elaboram un pla de treball.



PLA DE TREBALL


1. Fer un primer esborrany i llegir-lo.

2. Revisar el primer esborrany i analitzar les dificultats i maneres de millorar aquest primer esborrany.

3. Dur models de descripcions d'animals d'internet, llibres, revistes. 

4. Elegir l'animal que volem descriure. 


5. Pensar un animal que ens agrada o que coneixem més informació. 


6. Dur informació, fotografies i dibuixos de l'animal que hem elegit.


7.Llegir els models i seleccionar quins són descripcions o informacions.


8. Treure l'estructura de la descripció. 


9. Penjar el llistat de connectors.


10. Cercar als models de descripcions i trobar els adjectius.


11. Cercar els adjectius al llibre de llengua catalana i estudiar-ho.


12. Dur un llistat d'adjectius.Fer els segon esborrany. 


13. Revisar el segon esborrany: estructura, connectors, adjectius i signes de puntuació. 


14. Revisar ortogràficament el segon esborrany.


15. Explicar l'ús de la a i la e, estudiar-ho i fer activitats.  


16. Fer el joc de deletrejar.


17. Estudiar l'ús del punt i apart i les comes.


18. Fer el tercer esborrany.


19. Revisar els tres esborranys per veure el procés que hem fet.


20. Corregir ortogràficament per part de les professores.Fer una autoavaluació.


21. Fer una exposició oral per als pares i mares del procés i feina feta.


22. Penjar les descripcions al bloc.


Treballam per extreure l'estructura de la descripció d'animals.

Per extreure l'estructura, hem treballat en grup.

N'Alba, na Mª José i n'Antònia Mª ens expliquen com ho vàrem fer:


La mestra va fer els grups de quatre persones i vàrem elegir quatre càrrecs: el moderador era el que donava el torn de paraula i vigilava que no ens sortíssim del tema; el secretari escrivia el que el grup digués; el portaveu deia el que el secretari havia escrit i el segon moderador vigilava que complíssim les normes de classe, com per exemple que no  pugéssim el to de veu.
La mestra en va donar els models de descripcions d’animals que vàrem dur noltros i que va dur ella, els vàrem llegir i vàrem comentar-los. A continuació vàrem intentar treure l’estructura de les descripcions.


I aquest és el resultat:



ESTRUCTURA

1.- Títol.

2.- Presentació.
  • Nom de l'animal.
  • Raça. Quines races hi ha.
  • Família
  • Si són domèstics o salvatges
  • Què ens impacta de l'animal
3.- El seu físc.

  • Aspecte general. Pes, color, com té la pell, si té pèl...
  • Cap. Com són els seus ulls, la seva boca, la seva oïda...
  • Tronc. Com és el seu cos.
  • Extremitats. Com són les seves potes, ales, coa...
4.-Caràcter
  • El seu caràcter.
  • Costums. Si van en grup. Si hivernen o no. Quin temps dormen.
  • Què li agrada.
  • Habilitats.

5.- Altres
  • On viu. Hàbitat. Clima.
  • D'on neixD'on neix i com. Si és mamífer...
  • De què s'alimenta. Què menja. Quina quantitat menja.Si és herbívor, omnívor o carnívor.
  • Com respira.
  • Com és desplaça. Què fa per fugir. Què poden recórrer.Si és ràpid o lent.
  • Com es comunica.
  • Temps que pot viure.
6.- Comentari personal, original.


    REVISIÓ DEL SEGON ESBORRANY

    Estam revisant els següents aspectes de la descripció "La girafa" de na Mª Antònia:
    • Estructura
    • Puntuació i connectors.
    • Adjectius.
    • Repeticions de paraules.
  Feim les següents activitats:

  • Subratllar en diferents colors les parts de la nostra descripció (estructura).
  • Assenyalar amb dues ratlles (//) on hi ha d'haver un punt i apart.
  • Fixar-nos si hem seguit l'ordre i si la descripció és "equilibrada".
  • Cercar paraules que serveixen per situar les parts de l'animal. Com es diuen aquest tipus de paraules?